Blog

Augmented reality (AR) is een technologie die digitale inhoud, zoals afbeeldingen, video’s, geluiden of tekst, over de echte wereld legt via de camera, het scherm of de headset van een apparaat. AR-apps kunnen de perceptie van de gebruiker van de werkelijkheid verbeteren door informatie, entertainment of interactie toe te voegen aan hun omgeving. Enkele van de meest populaire AR-apps zijn Pokemon Go, Snapchat en IKEA Place, die gebruikers in staat stellen om virtuele wezens te vangen, grappige filters toe te passen en meubels in hun huizen te visualiseren, respectievelijk.

The Impact of Augmented Reality (AR) on Mobile App Development

AR heeft vele voordelen voor zowel gebruikers als bedrijven. Voor gebruikers kan AR zorgen voor een meer meeslepende en boeiende gebruikerservaring, evenals nieuwe manieren bieden om te leren, ontdekken en communiceren. Voor bedrijven kan AR de klantloyaliteit, retentie en omzet verhogen, evenals de merkbekendheid, marketing en klantenservice verbeteren. Volgens een rapport van Statista wordt verwacht dat de wereldwijde omzet van de AR-markt in 2025 $198 miljard zal bedragen, een stijging van $10,7 miljard in 2019.

Het ontwikkelen van AR-apps voor mobiele apparaten is echter geen gemakkelijke taak. Het vereist het overwinnen van verschillende uitdagingen en het benutten van diverse kansen om hoogwaardige en succesvolle AR-apps te creëren. In deze blog zullen we enkele belangrijke aspecten bespreken van het ontwikkelen van AR-apps voor mobiele apparaten, zoals het kiezen van het juiste platform en de juiste tools, het ontwerpen voor gebruikersinteractie en onderdompeling, en het testen en optimaliseren voor prestaties en compatibiliteit.

Het kiezen van het juiste platform en de juiste tools

Een van de eerste stappen bij het ontwikkelen van een AR-app voor mobiele apparaten is het kiezen van het juiste platform en de juiste tools die passen bij de doelen van uw app, uw doelpubliek en uw budget. Er zijn veel AR-platforms en tools beschikbaar op de markt, elk met zijn eigen functies en beperkingen. Enkele van de meest populaire zijn:

ARKit:

Dit is het framework van Apple voor het ontwikkelen van AR-apps voor iOS-apparaten. Het ondersteunt functies zoals gezichtstracking, objectdetectie en -herkenning, schatting en uitlijning van vlakken, beeldregistratie en -tracking, omgevingsmapping en schatting van belichting, enz. Het integreert ook met andere frameworks zoals SceneKit, SpriteKit, Metal, enz.

ARCore:

Dit is het platform van Google voor het ontwikkelen van AR-apps voor Android-apparaten. Het ondersteunt functies zoals bewegingstracking, omgevingsbegrip, schatting van belichting, cloud-ankers, diepte-API, enz. Het integreert ook met andere platforms zoals Unity, Unreal Engine 4, enz.

Unity:

Dit is een cross-platform game-engine die kan worden gebruikt om AR-apps te ontwikkelen voor zowel iOS- als Android-apparaten. Het ondersteunt functies zoals 3D-graphics rendering, fysieke simulatie, animatiesysteem, scripttaal (C#), beheersysteem voor assets, enz. Het integreert ook met andere platforms zoals ARKit, ARCore, Vuforia, enz.

Vuforia:

Dit is een platform dat gespecialiseerd is in beeldherkenning en -tracking voor AR-apps. Het ondersteunt functies zoals afbeeldingsdoelen, modeldoelen, multi-doelen, cilinderdoelen, door de gebruiker gedefinieerde doelen, objectherkenning, enz. Het integreert ook met andere platforms zoals Unity, Unreal Engine 4, enz.

Om de beste optie voor uw app te kiezen, moet u rekening houden met verschillende factoren, zoals:

Het type AR-ervaring dat u wilt creëren: Wilt u een marker-gebaseerde of markerloze AR-app creëren?  Wilt u 2D- of 3D-inhoud gebruiken? Wilt u realistische of gestileerde graphics gebruiken? Wilt u locatiegebaseerde of binnenruimtegebaseerde AR gebruiken?

De doelapparaten die u wilt ondersteunen: Wilt u alleen iOS- of Android-apparaten ondersteunen? Of wilt u beide ondersteunen? Wilt u specifieke modellen of versies van apparaten ondersteunen? Wilt u verschillende schermformaten en -resoluties ondersteunen? 

De ontwikkeltijd en kosten die u heeft: Heeft u genoeg tijd en budget om uw app te ontwikkelen? Heeft u genoeg vaardigheden en middelen om het platform of de tool te gebruiken? Heeft u eventueel extra licenties of kosten nodig om het platform of de tool te gebruiken?

Enkele tips en beste praktijken voor het kiezen van het juiste platform en de juiste tools zijn:

  • Onderzoek de functies en beperkingen van elk platform of elke tool voordat u beslist welke u wilt gebruiken.
  • Vergelijk de voor- en nadelen van elk platform of elke tool op basis van de eisen van uw app.
  • Kies een platform of tool met goede documentatie, ondersteuning en community.
  • Kies een platform of tool die compatibel is met uw bestaande ontwikkelingsomgeving en workflow. Kies een platform of tool die u in staat stelt om uw app gemakkelijk en effectief te testen en te debuggen.

Ontwerpen voor gebruikersinteractie en onderdompeling

Een ander belangrijk aspect van het ontwikkelen van een AR-app voor mobiele apparaten is het ontwerpen voor gebruikersinteractie en onderdompeling. Gebruikersinteractie verwijst naar hoe gebruikers met uw app en de inhoud ervan omgaan, zoals tikken, vegen, knijpen, draaien, enzovoort. Gebruikersonderdompeling verwijst naar hoe gebruikers zich ondergedompeld en betrokken voelen in uw app en de inhoud ervan, zoals het ervaren van aanwezigheid, emotie, nieuwsgierigheid, enzovoort.

Om boeiende en meeslepende AR-ervaringen te creëren die intelligent interageren met de echte wereld, moet u rekening houden met verschillende factoren, zoals:

Gebruikersinterface-ontwerp: Dit verwijst naar hoe u de visuele elementen van uw app ontwerpt, zoals knoppen, menu’s, pictogrammen, tekst, enz. U moet ervoor zorgen dat uw gebruikersinterface duidelijk, eenvoudig en intuïtief is, en dat deze de AR-inhoud niet belemmert of afleidt. U moet er ook voor zorgen dat uw gebruikersinterface consistent en samenhangend is met het thema en de stijl van uw app.

Gebruikersfeedback: Dit verwijst naar hoe u feedback geeft aan gebruikers over hun acties en de status van de app, zoals geluiden, trillingen, animaties, enz. U moet ervoor zorgen dat uw gebruikersfeedback tijdig, relevant en informatief is, en dat het het gevoel van controle en tevredenheid van de gebruiker versterkt. U moet er ook voor zorgen dat uw gebruikersfeedback geschikt en respectvol is ten opzichte van de context en voorkeuren van de gebruiker.

Geluidseffecten: Dit verwijst naar hoe u geluidseffecten gebruikt om uw AR-inhoud aan te vullen, zoals omgevingsgeluiden, voice-overs, muziek, enz. U moet ervoor zorgen dat uw geluidseffecten realistisch, gesynchroniseerd en ruimtelijk zijn, en dat ze een gevoel van onderdompeling en sfeer creëren. U moet er ook voor zorgen dat uw geluidseffecten niet te luid zijn of de gebruiker of anderen om hen heen storen.

Verlichting, schaduwen, occlusie, enz.: Dit verwijst naar hoe u visuele effecten gebruikt om uw AR-inhoud er realistischer uit te laten zien en te integreren met de echte wereld, zoals het aanpassen van de helderheid, het contrast en de kleur van uw AR-inhoud op basis van de verlichting in de echte wereld, het toevoegen van schaduwen en reflecties aan uw AR-inhoud op basis van echte objecten in de wereld, het verbergen of tonen van uw AR-inhoud op basis van echte occlusie in de wereld, enz. U moet ervoor zorgen dat deze visuele effecten nauwkeurig, consistent en vloeiend zijn, en dat ze een gevoel van diepte en realisme creëren. U moet er ook voor zorgen dat deze visuele effecten niet te zwaar zijn voor de rekenkracht van uw apparaat of de batterij ervan belasten.

Enkele voorbeelden van goed ontworpen AR-apps die deze elementen succesvol gebruiken zijn

Pokemon Go 

Dit is een AR-spel waarmee gebruikers virtuele wezens genaamd Pokemon in de echte wereld kunnen vangen en verzamelen. Het maakt gebruik van gebruikersinterface-ontwerp, gebruikersfeedback, geluidseffecten en visuele effecten om een boeiende en meeslepende AR-ervaring te creëren. Het gebruikt bijvoorbeeld een eenvoudige en intuïtieve gebruikersinterface die de locatie van de gebruiker, nabijgelegen Pokemon, items, etc. laat zien. Het gebruikt geluiden, trillingen en animaties om feedback te geven over de acties van de gebruiker en de status van het spel. Het gebruikt omgevingsgeluiden, voice-overs en muziek om een gevoel van sfeer en emotie te creëren. Het maakt gebruik van verlichting, schaduwen, occlusie, etc. om de Pokemon er realistischer uit te laten zien en te integreren met de echte wereld.”

Augmented Reality AR pokemon go
Augmented Reality (AR)

Snapchat

Dit is een AR-app die gebruikers in staat stelt om grappige filters en effecten in real-time toe te passen op hun gezichten of omgeving. Het maakt gebruik van gebruikersinterfaceontwerp, gebruikersfeedback, geluidseffecten en visuele effecten om een boeiende en meeslepende AR-ervaring te creëren. Bijvoorbeeld, het gebruikt een duidelijke en eenvoudige gebruikersinterface die het camerabeeld van de gebruiker, filters, knoppen, enzovoort laat zien. Het gebruikt geluiden, trillingen en animaties om feedback te geven over de acties van de gebruiker en de status van de app. Het maakt gebruik van geluidseffecten en muziek om de filters en effecten aan te vullen. Het gebruikt belichting, schaduwen, occlusie, enzovoort om de filters en effecten er realistischer uit te laten zien en beter geïntegreerd met het gezicht of de omgeving van de gebruiker.

IKEA Place:

Dit is een AR-app die gebruikers in staat stelt om meubels in hun huis te visualiseren voordat ze deze kopen. Het maakt gebruik van gebruikersinterfaceontwerp, gebruikersfeedback, geluidseffecten en visuele effecten om een boeiende en meeslepende AR-ervaring te creëren. Bijvoorbeeld, het maakt gebruik van een eenvoudige en intuïtieve gebruikersinterface die het camerabeeld van de gebruiker, meubelcatalogus, knoppen, enzovoort laat zien. Het gebruikt geluiden, trillingen en animaties om feedback te geven over de acties van de gebruiker en de status van de app. Het maakt gebruik van geluidseffecten en muziek om een gevoel van stemming en stijl te creëren. Het gebruikt belichting, schaduwen, occlusie, enzovoort om de meubels er realistischer uit te laten zien en beter geïntegreerd met het huis van de gebruiker.

Augmented Reality AR ikea place

Testen en optimaliseren voor prestaties en compatibiliteit

Het laatste aspect van het ontwikkelen van een AR-app voor mobiele apparaten is het testen en optimaliseren voor prestaties en compatibiliteit. Prestaties verwijst naar hoe goed je app werkt op verschillende apparaten, omgevingen en scenario’s, zoals grafische kwaliteit, soepelheid van animaties, nauwkeurigheid van tracking, latentiesnelheid, enzovoort. Compatibiliteit heeft betrekking op hoe goed je app verschillende apparaten, omgevingen en scenario’s ondersteunt, zoals schermgrootte, resolutie, oriëntatie, batterijduur, netwerkverbinding, enzovoort. Om je AR-app te testen en optimaliseren voor prestaties en compatibiliteit, dien je rekening te houden met verschillende factoren, zoals:

  • Apparaatspecificaties: Dit verwijst naar de hardware-specificaties van verschillende apparaten die je wilt ondersteunen, zoals CPU, GPU, RAM, opslag, camera, sensoren, enzovoort. Je moet ervoor zorgen dat je app soepel en efficiënt draait op verschillende apparaten en dat het geen oververhitting, crashes of batterijproblemen veroorzaakt. Je moet er ook voor zorgen dat je app zich aanpast aan verschillende schermgroottes, resoluties en oriëntaties, en dat het geen inhoud vervormt of afsnijdt.
  • Omgevingsomstandigheden: Dit verwijst naar de fysieke omstandigheden van verschillende omgevingen die je wilt ondersteunen, zoals verlichting, geluid, rommel, beweging, enzovoort. Je moet ervoor zorgen dat je app goed werkt onder verschillende verlichtingsomstandigheden, zoals helder, gedimd of veranderend licht. Je moet er ook voor zorgen dat je app goed werkt bij verschillende geluidsniveaus, zoals stil, luid of variërend geluid. Je moet er ook voor zorgen dat je app goed werkt bij verschillende mate van rommel, zoals schoon, rommelig of dynamisch rommelig. Je moet er ook voor zorgen dat je app goed werkt bij verschillende bewegingsniveaus, zoals stilstaande, bewegende of schuddende beweging.
  • Gebruikersscenario’s: Dit verwijst naar de gebruiksscenario’s en situaties van verschillende gebruikers die je wilt ondersteunen, zoals leeftijd, geslacht, locatie, voorkeur, enzovoort. Je moet ervoor zorgen dat je app geschikt en toegankelijk is voor verschillende leeftijdsgroepen, zoals kinderen, volwassenen of senioren. Je moet er ook voor zorgen dat je app geschikt en respectvol is voor verschillende geslachten, culturen en talen. Je moet er ook voor zorgen dat je app relevant en nuttig is voor verschillende locaties, zoals stedelijke, landelijke of afgelegen gebieden. Je moet er ook voor zorgen dat je app aanpasbaar en aanpasbaar is voor verschillende voorkeuren en behoeften.

Enkele tools en methoden om je AR-app te testen en te optimaliseren zijn:

  • Simulatoren: Dit zijn softwaretools die het gedrag en uiterlijk van een apparaat simuleren op een computerscherm. Ze kunnen je helpen om de functionaliteit en het ontwerp van je app te testen zonder een echt apparaat te gebruiken. Echter kunnen ze de prestaties en compatibiliteit van een echt apparaat niet volledig repliceren.
  • Emulators: Dit zijn hardwaretools die de functies en specificaties van een apparaat nabootsen op een ander apparaat. Ze kunnen je helpen om de prestaties en compatibiliteit van je app op een echt apparaat te testen zonder er een te kopen of te bezitten. Echter kunnen ze mogelijk niet alle functies en specificaties van het oorspronkelijke apparaat ondersteunen.
  • Debuggers: Dit zijn softwaretools die je helpen om fouten en bugs in je code te identificeren en op te lossen. Ze kunnen je helpen om de variabelen, functies en status van je app te monitoren en aan te passen terwijl het draait. Ze kunnen je ook helpen om breakpoints, watchpoints en uitzonderingen in te stellen om de uitvoering van je app te onderbreken en te hervatten.
  • Profilers: Dit zijn softwaretools die je helpen om de efficiëntie en kwaliteit van je code te meten en te verbeteren. Ze kunnen je helpen om de prestaties, geheugenbelasting, batterijverbruik, netwerkgebruik en andere aspecten van je app te analyseren terwijl het draait. Ze kunnen je ook helpen om eventuele knelpunten, geheugenlekken of verspilling in je code te identificeren en op te lossen.
  • Testers: Dit zijn menselijke of geautomatiseerde tools die je helpen om de bruikbaarheid en tevredenheid van gebruikers van je app te evalueren en te valideren. Ze kunnen je helpen om feedback en gegevens te verzamelen van echte of gesimuleerde gebruikers over hun ervaring en mening over je app. Ze kunnen je ook helpen om eventuele problemen of verbeteringen in je app te identificeren en aan te pakken.

Conclusion

n deze blog hebben we enkele van de belangrijkste aspecten besproken bij het ontwikkelen van AR-apps voor mobiele apparaten, zoals het kiezen van het juiste platform en de juiste tools, ontwerpen voor gebruikersinteractie en onderdompeling, en testen en optimaliseren voor prestaties en compatibiliteit.

We hopen dat deze blog je heeft geholpen om het belang van AR in de ontwikkeling van mobiele apps te begrijpen en te waarderen. We hopen ook dat deze blog je heeft geïnspireerd om je eigen AR-apps voor mobiele apparaten te creëren.

Als je vragen of opmerkingen hebt over deze blog, voel je vrij om ze te delen in het opmerkingengedeelte hieronder.

Bedankt voor het lezen!